مشاوره در یک نگاه

انتشار: 4 نوامبر 2023
بازدید: 2531 بار

مشاوره در یک نگاه

یکی از نیازهای اساسی انسان برای زندگی موفقیت آمیز برخورداری از آرامش و امنیت خاطر در زمینه تربیتی، روانی و اجتماعی است. هدف اصلی راهنمایی و مشاوره تسهیل رشد شخصیتی و روانی فرد، به سمت یک بلوغ اجتماعی و تعالی بخشیدن آن است. عوامل متعددی وجود دارد که انسانها را در ابعاد شخصی، خانوادگی، تحصیلی، شغلی و ارتباطات بین فردی به سوی مسائل و مشکلات عدیده ای سوق می دهد.
دانشجویان دانشگاه ها به لحاظ حساسیت دوران رشد و تحصیل خود و شرایط خاص، این مقطع از زندگی، به ویژه در بدو ورود به دانشگاه، فشارهای روانی و اجتماعی بیشتری را تجربه می کنند که از آن جمله می توان به گسستن از زندگی قبلی در خانواده، ورود به زندگی دانشجویی و نیاز به سازگاری با محیط دانشگاه، مدیریت مسائل تحصیلی، معیشتی و عاطفی اشاره کرد.
در این راستا و برای ارائه خدمات مشاوره ای و درمانی، مراکز مشاوره دانشجویی به عنوان متولی سلامت روان به نام (مرکز مشاوره) در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

1-مشاور کیست :

مشاور فردی است که پس از تحصیل در رشته های علمی مربوطه توانایی یاری رساندن به مراجعان را پیدا کرده باشد . او کسی است که زندگی و معنی آنرا درک میکند به اصول حرفه ای خود پایبند است و به ارزشهای والای انسانی و اخلاقی متعهد است .


2-مشاوره چیست ؟ 

مشاوره رابطه حضوری بین یک فرد متخصص با مراجعه کننده است که طی آن مشاوره با استفاده از علم دانش مهارت و توانایی های خود به مراجعه کننده کمک میکند تا درک و شناخت بهتری از مسائل و موقعیت خود بدست آورد و به مطلوبترین شکل از توانایی استعداد و امکانات خود بهره گیرد و قادر گردد در مواجهه با پیشامدها و مشکلات زندگی به گونه ای مناسب و عاقلانه تصمیم گیری کند . حاصل این فعالیت نه تنها کمک به فرد مدد جو برای رفع مشکلات اوست بلکه رشد و تعالی شخصی و اجتماعی وی رانیز به همراه خواهد داشت .


3-انواع خدمات مشاوره ای :

الف :خدمات حضوری : دانشجویانی که مایل به استفاده از خدمات حضوری می باشند لازم است به مرکز مشاوره مراجعه کنند تامسوول پذیرش مقدمات مشاوره اورا با اساتید و مشاوران محترم فراهم نماید .
ب- خدمات تلفنی (صدای مشاور): در دنیای پیچیده صنعتی، ابداع شیوه های مختلف برای کمک رسانی به افراد نیازمند و خصوصأ جوانان ضروری می باشد که یکی از این شیوه ها مشاوره تلفنی است. در صورت تمایل دانشجو با شماره مستقیم مشاور در ساعات اداری معین ارتباط برقرار نموده و مشاور از طریق تلفن پاسخگو خواهد بود.

مرکز مشاوره باید سه نقش اساسی را در محیط واحد ایفاد کند . برجسته ترین این نقش ها ارایه خدمات مشاوره ای و درمانی به دانشجویانی است که مشکلات تحصیلی، رشدی یا روانشناختی را تجربه می کنند و نیاز به توجه ویژه خاصی دارند . دومین نقش پیشگیری است یعنی کمک رسانی به دانشجویان جهت شناسایی و یادگیری مهارت هایی که آنها را در دستیابی موفق به اهداف آموزشی و آرمان های زندگی یاری کند و نقش سوم حمایت و تلاش در جهت ارتقای سلامت دانشجویان در محیط واحد است .

دیدگاه‌ها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.